Friday, November 27, 2009

Essee

Minu õpilepingu eesmärgid olid :

  1. tundma õppida erinevaid e-õppe metoodikaid ja tehnoloogiaid;
  2. tutvuda erinevate ajaveebidega ja neid kasutama õppida;
  3. tutvuda lähemalt wikiversityga (kuna varajasemad kogemused puuduvad).

Oma essees analüüsin iseenda tegevust lähtuvalt õpilepingus seatud eesmärkidele. Esimeseks eesmärgiks oli tundma õppida erinevaid e-õppe metoodikaid ja tehnoloogiaid. Sellise eesmärgi panin ma endale lähtuvalt aine nimetusest, mis andis sõnaselgelt teada, et õppima hakatakse erinevaid e-õppe meetodeid ja tehnoloogiaid. Esimene asi, mis pähe pakatas oli see, et need kaks mõistet tuleb endale kõigepealt selgeks teha. Mis on e-õppe metoodika ja mis on e-õppe tehnoloogia? Lihtsam oli minu jaoks aru saada, mis on e-õppe tehnoloogia. Raskemaks läks aga siis, kui hakkasin endamisi arutlema, mis see e-õppe metoodika veel on? Meetod on lahendusviis, kuidas mingit kindlalt piiritletud ülesannet täita. Pannes kaks mõistet omavahel kokku, sain pildi silme ees selgeks. Kuid nüüd siis on tekkinud küsimus, milliseid e-õppe metoodikaid ja tehnoloogiaid ma tundma õppisin? Järgnevalt kirjeldan oma arusaamist e-õppe meetoditest ja tehnoloogiatest. Tehnoloogiaks on siis suletud ja avatud hajutatud e-õppe maastikud, web 2.0 ja sotsiaalne tarkvara. Meetod on aga viis, kuidas leida ülesandele lahendust. Mina, tulevane informaatika õpetaja, kasutasin web 2.0 ja sotsiaalset tarkvara ning ühendasin ta erinevate meeotoditega, mida ise tunnen ning mida pakub internet laias laastus. Õpetajana saame me õpilastele üsna palju anda läbi erinevate tarkvarade. Erinevad leheküljed pakuvad erinevaid õppimisviise. Blogides saab kirjeldada vabas vormis oma päeva, saab üles riputada oma kodutöid, pilte, videosid ja palju muud. Petsis saab lahendada tunnikontrolle ja kontrolltöid. Miksikeses ja koolielus on aga ntks erinevad töölehed, mida õpetaja saab koos õpilastega lahendada kasutades smart tahvlit, dokumendikaamerat jne.

Minu teiseks eesmärgiks oli tutvuda erinevate ajaveebidega ja neid kasutama õppida. Ajaveeb sisaldab autori päevikulaadseid perioodiliselt lisatavaid postitusi mingis ajaveebis. Ajaveebidega on väga tihedalt seotud kogukonnad. Kogukond on ühtsete huvidega inimeste (virtuaalne) kogum, kes vahendavad omavahel infot (õpivad, annavad nõu, vahendavad kogemusi). Ajaveebikeskkonnad on ntks blogger, wordpress, elgg. Uurides ja kasutades ajaveebe tekkis mul küsimus, kuidas suunata õpilasi ajaveebe lugema ? Kindlasti oleks vaja teha õpilastele tund, mille eesmärgiks on ajaveebide tutvustamine. Õpetaja aga saaks ajaveebi kasutada tunnimaterjalide,kasutusjuhendite, ideede, ainealaste uudiste, kasulike veebilehtede ja ainetunnis kasutatavate tarkvarade ülespanemiseks (nt VIKO või IVA).

Mis motiveeriks õpilasi ajaveebe kasutama? Soov jagada ja vastu saada, uudishimu, soov katsetada, enese väljendamise võimalus, mõttekaaslaste leidmine, tunnustusvajadus, kuuluvustunne. Igatahes olen ma veendunud, et olen õppinud kasutama erinevaid ajaveebe ja oskan neid tulevikus ka oma töös rakendada.

Kolmandaks eesmärgiks õpilepingus oli tutvumine wikiversityga? Miks? Peamine ja ainus põhjus oli see, et igasugused varasemad kokkupuuted selle leheküljega puuduvad, kuid ülikoolis kasutavad mitmed õppejõud seda lehekülge. Üldiselt mulle meeldib wikiversity ja ma oleks õnnelik, kui iga õppejõud sinna oma aine kohta info paneks. Üliõpilasena soovin, et oleks olemas ÜKS koht, kuhu ma sisenen ja saan informatsiooni erinevate ainete kohta kätte. Momendil aga tunnen, et informatsiooni saamiseks erinevate ainete kohta pean sisenema mustmiljon kohta ja see kurvastab mind! Eks igal õppejõul on lähtuvalt omad nõudmised, kuhu tööd esitada ja kust materjale otsida, kuid üliõpilasena oleks tükk maad lihtne, kui kogu info oleks kokku koondatud ühte kohta.

Minu õpimaastik. Otsustasin võtta konkreetse teema ja omavahel integreerida kaks õppeainet – informaatika - ja loodudõpetus. Tunni teemaks valisin „Koer.“ Tegevus toimus arvutiklassis ja tööülesandeks oli uurimistöö koostamine. Õpilased pidid kasutama erinevaid sotsiaalseid tarkvarasid, et koostada referaat teemal „Koer“. Tunni eesmärkideks olid õpilasi õpetada koostama leksioni ja lühiuurimust koertest, materjalide koondamine tervikuks ja õpetada, kuidas kleepida teksti juurde pilte. Töö tuli esitada ajaveebis.

Õpimaastikut koostades tundus mulle esmapilgul, et jube lihtne ülesanne on. Kuid kui asi jõudis selleni,et mõte tuli reaalselt kirja panna, tekkis probleeme. Kuna mul eelnevad teadmised informaatikast puuduvad (pole kuskil seda õppinud), siis see kodune ülesanne oli minu jaoks üsna suur väljakutse. Põhiliseks probleemiks kerkis skeemi tegemine. Vaadates teiste töid ja skeeme tuli ahastus peale, et küll on tublid inimesed! Mina läksin lihtsama vastupanu teed ja tegin oma skeemi paintis. Sellega lahendasin oma mure ja kodutöö sai tehtud. Saabus ka minu enda rahulolu, et sain hakkama, jess! Esitasin oma blogi ajaveebi, kuhu kaasüliõpilased siis kommentaare panna said. Kommentaaride koha pealt mul midagi seest kripeldab ehk midagi ei meeldi. Oleksin oodanud, et ennekõike annab tehtud töö eest hinnangu õppejõud (vähemalt ma ootasin küll, et millal ma saan hinnangu) ja seejärel ülejäänud. Kommentaarid olid asjalikud ja anti hüva nõu, kuid oli kohti , kus ma ei ole nõus (tuginedes oma kogemusele töötades õpetajana).

Teise kodutöö juures oli see lihtne ja hea, et „põhi” oli juba olemas ehk isiklik kogemus õpimaastiku tegemisel oli olemas. Leppisime oma rühmaga kokku, mis kell, mis päeval msnis kohtume. Toimusid siis vestlused msnis, kus arutlesime oma töö üle, jagasime ülesanded. Mulle meeldis selline rühmatöö tegemise viis väga. Eelistasin reaalsele kokkusaamisele vestlust msnis, sest õppeaine juba ütleb,et me õpime kasutama/tundma sotsiaalset tarkvara…

Kokkuvõtvalt ütlen iseenda kohta, et kõik enesele seatud eesmärgid said täidetud. Sain õppida ja uurida seda, mis mulle endale meeldis, mis eesmärgid endale ise seadnud olin. Olen rahul sellega, et olen hakkama saanud millegagi, millest mul varem võib-olla aimu üldse ei olnudki, et nii või naa saab ka teha… Samas on mul selle aine raames tekkinud üha suurem huvi web 2.0 ja sotsiaalse tarkvara vastu. Usun, et minu teadmised ei piirdu vaid loengus õpituga, vaid minu teadmised tuginevad sellel, millest ise huvi tunnen ja mida ma ise saavutada soovin. Kuhu ma tahaksin oma teadmistega jõuda?

1 comment:

  1. Aitäh põhjaliku reflektsiooni eest. Mul on hea meel tõdeda, et midagi kasulikku siit sai. Suur aitäh osalemast! Tervitades,
    Terje

    ReplyDelete